در دنیای واقعی، بیمهگر در ازای دریافت حق بیمه، زمانی به مشتری خود خسارت میدهد که مشتری در چارچوب تعریف شده در بیمه نامه، خسارتی دیده و یا ادعایی داشته باشد. در این حالت، بیمه هم خسارات مادی مانند اموال و هم زیان های غیر مادی و نا مشهود مانند خسارت شهرت/برند را پوشش می دهد.
در متاورس، ابزاری که بنا به تعریف مجازی است، تنها خسارت های غیرمادی قابل بحث و مد نظر است که می توان به عنوان نمونه به موارد ذیل، اشاره نمود:
• ارزهای رمزنگاری شده مورد استفاده توسط آواتارها،
• ارزهای بازی مانند V-Bucks در بازی Fortnite،
• ابزارهای مورد استفاده در بازی هایی مانند Minecraft (جایی که بازیکن محیط خود را شکل می دهد) و همچنین هر شی مجازی که می تواند بر اساس منطق کنترلی ارائه شده توسط دامنه هر متاورسی، از بین برود یا آسیب ببیند.
در این مورد آخر، "NFT" درگیر می شود، یعنی "توکن های غیر قابل تعویض" که کالاهای مجازی بسیار کمیاب هستند. ضمن آنکه خودروها، املاک و مستغلات، شرکت ها، سلامتی، زندگی های مجازی نیز می توانند تحت تاثیر قرار گیرند.
ایجاد محصولات بیمه ای جدید در متاورس
در حال حاضر، راهبرد شرکتهای بیمه، محدود به توسعه یک متاورس در اطراف برندشان است، راهبردی که شامل ایجاد تعامل کاربر محور با ارائه یک تجربه دیجیتالی فراگیر است. در واقع، بیمهگران به دنبال خودکارسازی، سادهسازی و دیجیتالی کردن هر مرحله از این فرآیند هستند. برخی از بیمهگران در حال حاضر از این رویکرد استفاده میکنند و گزینههای تکنولوژیکی را بیش از بقیه انتخاب و پیگیری می نمایند. طراحی و آماده سازی یک بیمه نامه مجازی اولین گام به سوی عرضه و فروش یک محصول در دنیای غیر مادی متاورس خواهد بود.
اشخاص و شرکتهایی که در حال سرمایه گذاری در متاورس جهت توسعه یک برند یا راهاندازی فروشگاه در این دنیای مجازی هستند، و همچنین کسانی که به دنبال اخذ پوشش های بیمه ای هستند، میتوانند برای رفع نیازهای بیمه ای خود، مبادرت به خرید از شرکت های بیمه گر حاضر در این بازار جدید، کنند. البته این نوع پوشش ها قاعدتا بر اساس همان شاخص های دنیای واقعی، مانند کیفیت، سطح تعهد، نسبت کیفیت به قیمت و غیره محاسبه و به مشتریان و درخواست کنندگان، پیشنهاد خواهد شد.
متاورس و ظهور رسیک ها و خطرات جدید
با افزایش دسترسی به واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، خطرات جدیدی در مورد امنیت و سلامت داده ها ظاهر می شود. شرکتهای بیمه و بانکها در تلاشند تا با تبیین هر چه بیشتر موضوع و هدایت افراد و شرکتها به سمت خود، نسبت به توسعه این جایگاهها و خدمات نوآورانه، برنامه ریزی و اقدام نمایند.
برای درک مفید بودن بیمه، مهم است که به خاطر داشته باشید که دوقلوهای دیجیتالی اساس متاورس در نظر گرفته می شوند. دوقلوهای دیجیتالی نمایش مجازی دنیای واقعی است و شامل تمام اشیاء فیزیکی، فرآیندها، هر فرد، روابط بین افراد و رفتارها می شود. بنابراین در دنیای مجازی از آواتارها برای مطابقت با تصویر هر شخص و به عنوان نوعی شناسایی استفاده می شود. سپس کاربران از آواتاری استفاده خواهند کرد که به هویت آنها مرتبط است و معادل نمایش فیزیکی آنها در دنیای واقعی است.
سرقت هویت
در سال 2019، 14.4 میلیون مصرف کننده آمریکایی قربانی سرقت هویت شدند، یعنی از هر 15 نفر یک نفر. بنابراین امکان سرقت هویت در دنیای مجازی کاملاً قابل تصور است. سرقت هویت در متاورس از دو طریق امکان پذیر است:
• سرقت هویت سنتی به منظور دسترسی به اعتبار قربانی یا احتمالاً ارتکاب اعمال شرورانه.
• سرقت یا ربودن هویت مجازی، یعنی غصب سایر آواتارها با هدف جعل هویت شخص دیگری در دنیای مجازی، با تمام عواقبی که ممکن است در پی داشته باشد.
بنابراین سرقت هویت فرصتی جدید برای شرکت های بیمه است تا محصولات نوآورانه خود را گسترش دهند.
بیمه اختصاص داده شده به بازی های واقعیت افزوده
یکی از اولین بیمه نامه های مرتبط با یک بازی واقعیت افزوده و در راستای پوشش بازیکنان بازی Pokémon Go در سال 2016 طراحی و تنظیم شد چراکه بازیکنان و طرفداران بازی اشاری باید در شرایط واقعی قدم بزنند تا موجوداتی به نام "Pokémons" را بگیرند که این مهم می تواند خطرات و ریسک هایی را برای آنها داشته باشد. این پوکمون ها هنگام قدم زدن در شهرها بر روی دستگاه های سیار، قابل مشاهده هستند. با این حال، راه رفتن در حالی که به تلفن همراه یا تبلت توجه می شود و آن هم در معابر و یا در ترافیک و میان انبوه وسایل نقلیه، خطرناک و پر ریسک می باشد.
برای حل این مشکل، شرکت مکزیکی Jiro y Asociados Seguros یک پوشش بیمه ای برای کاربران پوکمون گو طراحی و راه اندازی کرده است. این بیمه نامه به بیمهگذاران و بازیکنان پوکمون گو در برابر تصادفات، جراحات و حتی مرگهای ناشی از جریان بازی، پوشش لازمه را ارایه میدهد.
توسعه اتحاد متاورس
شرکت بیمه عمر Heungkuk (کره جنوبی)، زیرمجموعه گروه تکوانگ، در آگوست 2021 اعلام کرد که به اتحاد متاورس خواهد پیوست. این اولین شرکت بیمه ای است که به Metaverse Alliance یا اتحاد متاورس ملحق شده است که حدود 300 شرکت عضو از جمله Samsung Electronics، SK Telecom و Woori Bank را گرد هم می آورد. در همین حال شرکت بیمه عمر کره ای (Heungkuk)، توانسته است خدمات بیمه ای نیز در این اتحاد و به کاربران حوزه اشاری، طراحی و ارایه دهد ولی بایستی درک شود که این تازه شروع کار صنعت بیمه در متاورس است.
مورد Uno Re
Uno Re اولین بستر غیرمتمرکز بیمه و بیمه اتکایی است که جامعه فناوری اطلاعات را قادر میسازد تا سرمایهگذاری کنند، ریسکها را معامله کنند و در ازای آن درآمد سرمایهگذاری در طبقات دارایی ایمن را دریافت کنند. Uno Re برای جذب شرکت کنندگان بیشتر به پلتفرم خود، قصد دارد:
• بازنگری به سمت پایین میزان سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری،
• ایجاد شفافیت بیشتر در این بخش،
• ارائه محصولات بیمه نوآورانه،
• تقویت نسل جدیدی از شرکت های Insurtech را پیگیری نماید.
در حالی که برخی از شرکتهای بیمه در حال برداشتن اولین قدمهای خود در دنیای مجازی هستند، زمان میبرد تا متاورس جرقهی انقلاب واقعی در صنعت بیمه را ایجاد کند.
پر واضح است که برای جذب بیمه گذاران بیشتر، متاورس:
• باید انعطاف پذیرتر باشد،
• تبدیل به یک پلت فرم چندگانه شود،
• باید مقیاس بزرگتری به دست آورد و از ایجاد دنیا های مجازی مستقل کوچک، جلوگیری نماید.
• به دنبال همکاری بازیگران کلیدی صنعت از جمله دولت ها، شرکت های بیمه، بانک ها، سایر نهادهای بزرگ و سازمان های غیرانتفاعی باشد.
پس از احراز این شرایط، مشتریان بالقوه (شرکت ها و افراد) متقاضی بیمه می توانند با سهولت بیشتری وارد متاورس شوند تا معاملات متعددی مانند پذیره نویسی بیمه، گزارش زیان و غیره را انجام دهند.
منبع: Atlas Insurance Magazine, July 2022.