بیشک، در صنعت بیمهای کـشورمان استقرار صحیح و کارآمد هوش رقابتی و نظامهای وابسته به آن در صنعت بیمه بیش از هر زمان دیگری حیاتی به نظر میرسد، چون ویژگی اصلی سازمانهای موفق امروزی، مزیت رقابتی و رقابتپذیری بسیار بالای آنهاست و لازمه نیل به این ویژگی نیز برخورداری از هوش رقابتی است.
صنعت بیمه همانند سایر بخش هـای اقـتصادی در کشور به علت رویارویی با مسائلی همچون خصوصی سازی، تغییر و تحولات در قوانین و آزادسـازی تـعرفه ها از یکسو و پیشرفت فن آوری و کاهش هـزینه محاسبات از سـوی دیگر، همواره در حال تغییرات بنیادین است تا خود را بـا شرایط و نیازهای جدید محیط وفق دهد.
افزایش رقـابت در صـنعت بیمه، اکثر مدیران ایـن صنعت را به فکر چاره انـدیشی برای حضور ماندگار در عرصه ی کسب و کار انداخته است. بنابراین، آنها ناگزیرند راههایی را بـیابند کـه در کنار افزایش فروش بیمهنامههـا، بـه هدفهـای دیگری ازجمله کاهش هزینهها، بهبود چهره تجاری شرکت های فعال، به دست آوردن مزیت رقابتی هـوش رقـابتی دست یابند.
کارکردهای هـوش رقابتی در صنعت بیمه
هوشمندی کسب و کار در قالب هر تعریفی، به دنبال افزایش سودآوری سازمان با اتخاذ تصمیمهای هوشمند و دقیق است. تحلیل عمیق بازار و مشتریان بیمه، تعیین گرایشهای تجاری شـرکتهـای بیمه به منظور تمرکز سازمان در دنبال کردن اهداف کلان و اساسی خود بـدون اتـلاف وقـت، هزینه و انرژی، پیش بینی بازار، شناسایی مشتریان وفادار برای جهت گیری های کلان و راهـبردی، تـقسیم بندی گروه مشتریان و ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه، افزایش کارآیی سـازمان و شـفاف سازی رویه ی فرآیندهای کلیدی، استانداردسازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمانی، تسهیل در تصمیم گیری و تشخیص زودهنگام خطرات از جمله اهداف رویکرد نوین در صنعت بیمه بهشمار میروند.
ارتباط میان هوش رقابتی و فروش محصولات صنعت بیمه
تحقیقات پیرامون نقش و تأثیر هوش رقابتی در بـهبود کـیفی و کمی عملکرد سازمان ها، به خصوص شرکت های خدماتی نـشان میدهد که هوش رقابتی ارتـباط مـستقیمی با کیفیت بخشی به عملکرد شرکتهای خدماتی، به ویژه شرکتهای فـعال در صنعت بیمه دارد و ضمن ارتقای سطح کـیفی ارائه خدمت این شرکتها، بـر میزان فروش محصولات مختلف آنها از جمله، بیمه عمر و سرمایه نیز میافزاید.
از این رو باید گفت؛ برای هوشمندی استراتژیک در صنعت بیمه، هوشمندی مشتریان اهـمیت بالایی دارد. در صنعت بیمه برای سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتـباطی بـه ترتیب، ابعاد اسـتعداد، سـرمایه زیرساخت دانشی و سرمایه ارتباطی کسب وکار اهمیت بالایی دارند.
استفاده سیستمهای اطلاعات از هـوش ساختاری سازمانی با درستی، دقت و پذیرش اطلاعات هوش رقابتی ارتباط دارد. عوامل محتوایی از هوش ساختاری سازمانی با درستی، دقت و پذیرش اطلاعات هوش رقابتی ارتباط دارد. بنابراین هوش رقابتی بهعنوان یک ابزار مدیریت راهبردی و یکی از سریعترین زمینههای رشد در کسب و کار دنیا و همچنین، یکی از فنون مهم در ایجاد مزیت رقابتی بهشمار میرود. صنعت بیمه بجز سودآوری وسیع و بزرگ، یکی از صنایع پرسود برای جوامع بشری نیز برشمرده میشود، نه تنها برای سودآوری هر چه بیشتر، بلکه برای بقا و عقب نماندن از عرصه رقابت نیازمند بهرهمند شدن از هوش رقابتی بهعنوان تضمین کنندهترین حیات شرکتها است.